تمیز کردن سنتور؛ با این روش در سریع ترین زمان سازتو پاک کن!

تمیز کردن سنتور

تمیز کردن سنتور معضل همیشگی!! به عنوان یک نوازنده سنتور و به قولی وسواسی اصلا دوست ندارم حتی یه ذره خاک روی سنتورم بشینه. به همین دلیل اکثر اوقات بعد از تمرین های روزانه ام سعی میکنم صفحه سازم رو تمیز کنم. شاید توانسته باشم از نظر خودم گرد و غبار رو پاک کنم اما در بیشتر مواقع بهم خوردگی کوک منو اذیت میکنه!

جملات بالا درد و دل خیلی از هنرجویان آماتور است. قطعاً آزمون خطا در بین نوازندگان امری رایج در تمیز کردن سنتور بوده است. ما در این مطلب می‌خواهیم روش های مختلف تمیز کردن سنتور را به شما بگوییم تا با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید و بهترین روش آن را انتخاب نمایید. پس اگر با معضل پاک کردن خاک و کثیفی سنتور خود دست به گریبان هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید پشیمان نمی‌شوید 🙂

آموزش تمیز کردن سنتور + انواع روش های موجود

نشستن خاک روی سنتور می‌تواند صدای آن را از ژوست بودن درآورد به همین دلیل هر از گاهی می‌بایست صفحه‌ی سنتور را گردگیری نمود. پاک کردن نیازمند قلق یا آموزش خاصی نیست اما حوصله و دقت می‌طلبد. تمیز کردن سنتور به روش درست از آسیب ساز جلوگیری کرده و سبب عدم بهم ریزی کوک آن خواهد شد.

شاید تعجب کنید اما اصلا آموزش خاصی در تمیز کردن سنتور وجود ندارد. فقط و فقط دقت و استفاده از روش مناسب جهت تمیز کردن سنتور می‌تواند به کمک شما بیاید. چند روش می‌تواند در تمیز کردن سنتور شما موثر باشد که عبارت اند از:

  1. دستگاه بلووِر (دمنده باد)
  2. پارچه تمیز مناسب گردگیری
  3. میله کاموا
  4. خط کش
  5. قلم مو
  6. پَر شترمرغ

این 6 مورد از راهکارهای تمیز کردن سنتور است. در ادامه به برسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تمیز کردن سنتور با استفاده از بلوور

پاک کردن سنتور با بلوور

بلوور به دلیل پرتاب باد خوبی که دارد به دید عموم می‌تواند گزینه مناسبی جهت تمیز کردن سنتور باشد. اما نکته ای که در نظر گرفته نمی‌شود این است که پرتاب باد ممکن است به سیم‌های ساز فشار آورده و باعث بهم خوردن کوک آن شود. اگر به هر دلیلی از این دستگاه استفاده کردید و شاهد از دست رفتن کوک ساز خود شده‌اید. نگران نباشید! مقاله‌ی نحوه کوک سنتور را بخوانید تا در سریع ترین زمان سازتان را کوک کنید.

استفاده از پارچه گردگیری

آموزش تمیز کردن سنتور با پارچه

شما می‌توانید از پارچه‌های مخصوص گردگیری برای پاک کردن صفحه سنتور خود استفاده کنید. با استفاده از یک خط کش یا میله کاموا پارچه را به آرامی از دو طرف بالا و پایین روی صفحه ساز بکشید، فقط دقت کنید به سیم‌های ساز فشار وارد نکنید. روش گرد و خاک را به خوبی به خود جذب می‌کند اما 3 مشکل می‌تواند ایجاد کند:

  • گوشه‌های سنتور نزدیک به شیطانک پارچه به سختی رد می‌شود که در این صورت باید خرک اول سنتور را جابه جا کنیم
  • برای پاک کردن خاک‌های بین خرک‌ها ناچار به جمع کردن سیم‌های سنتور هستیم. (اکثر سنتورها 9 خرک دارند اگر 12 خرک داشته باشید دیگه …)
  • نکته مهم‌تر آنکه در صورت سهل انگاری ممکن است لبه خط کش یا میله کاموا خط و خش به صفحه ساز وارد کند.

استفاده از قلم مو نقاشی

قلم مو نقاشی هم به ظاهر می تواند گزینه مناسبی برای تمیز کردن سنتور باشد اما اگر کمی دقت کنید می بینید به همین راحتی‌ها از سیم ساز رد نمی شوند یا به دلیل تراکم و جنس موهای قلم سبب عدم برخورد به صفحه ساز شوند. پس قلم مو هم نمی تواند روش پیشنهادی برای شما باشد!

پر شتر مرغ

آموزش تمیز کردن ساز سنتور با پر شترمرغ

پر شترمرغ؟ شاید خنده دار باشد اما گزینه ای مناسب‌تر از آن نخواهید یافت. پر شترمرغ به دلیل خاصیت ضد الکتریسته‌اش سبب جذب گرد و غبار شده و از پخش شدن آن در هوا یا اجسام دیگر جلوگیری خواهد کرد.

مناسب‌ترین راه جهت پاک کردن گرد و خاک روی سنتور استفاده از پر شترمرغ است زیرا به راحتی از زیر سیم‌های سنتور رد می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا با نهایت لذت ساز خود را تمیز کنید. با استفاده از این روش دیگر نیاز به جابه‌جایی خرک سنتور نخواهید داشت و گوشه‌های ساز را با یک اشاره عاری از هرگونه گرد و خاکی می‌کنید.

حتی دیگر نگران خط و خش خوردن روی سنتور خود نیستید زیرا بافت نرم پر شترمرغ هیچ آسیبی به سازتان نمی‌زند و مهم‌تر اینکه دیگر دلهره بهم خوردگی کوک نخواهید داشت.

سخن پایانی

در این مطلب آموختیم که تمیز کردن سنتور به چه روشی بهتر و ایمن‌تر است. اگر به طور خلاصه چکیده این مطلب را به شما یادآور شویم، نکات زیر را از یاد نبرید.

  1. استفاده از بلوور (دسنگاه دمنده باد) : این روش به دلیل پرتاب بادی که دارد ممکن است سبب از دست رفتن کوک ساز شما شود.
  2. پارچه گردگیری : پارچه‌های گردگیری با استفاده از خط کش یا میله کاموا می تواند تمیز کننده خوبی برای ساز شما باشند اما گوشه های صفحه سنتور برای تان کابوس خواهد بود. همچنین ممکن است دچار خراشیدگی ساز شما شود.
  3. قلم مو : استفاده از قلم مو نقاشی هم ممکن است از سیم‌های ساز رد نشده یا به صفحه ساز برخوردی نداشته باشند تا بتوان گرد و غبار را پاک نمود
  4. پر شترمرغ: مناسب‌ترین گزینه برای تمیز کردن سنتور، استفاده از پر شتر مرغ است. خاصیت آنتی استاتیک آن سبب پاک کنندگی بالای غبار روی صفحه ساز می‌شود همچنین به راحتی از زیر سیم‌ها، گوشه‌های ساز و شیطانک‌ها رد خواهد شد.

راستی اگر به دنبال ارتقای ساز خود هستید و قیمت سنتور برای شما در اولویت هست، نگران نباشید ما در مجموعه سنتور سرای صادقی متناسب با نیاز شما بهترین ساز با مناسب‌ترین قیمت تحویل‌تان خواهیم داد. کافیست با ما تماس بگیرید.

سوالات متدوال

پر شترمرغ یکی از بهترین روش ها جهت تمیز کردن ساز سنتور است

بله، اگر با روش های نامناسب و بدون دقت شروع به تمیز کردن ساز خود نمایید، این امکان وجود دارد کوک سازتان بهم بخورد

2 دیدگاه برای “تمیز کردن سنتور؛ با این روش در سریع ترین زمان سازتو پاک کن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.