راهنمای خرید سنتور【انتخاب بهترین نوع سنتور فقط با 3 نکته!!】

راهنمای خرید سنتور

اگر شما هم عاشق موسیقی سنتی هستید پس با ساز سنتور قطعا آشنایی دارید. هرچه از صدای این ساز برای‌تان بگوییم کم است! کافیست خود دست به کار شوید و شروع به نواختن سنتور کنید تا حس و حال‌تان دگرگون شود! اگر هنوز مردد هستید که سنتور خوب چی بخرم؟ پس حتما راهنمای خرید سنتور برای شما اولویت دارد. خوشبختانه به جایی خوبی هدایت شدید! ما در این مقاله از سایت سنتور صادقی به برسی این موضوع خواهیم پرداخت.

همیشه هر موقع بخواهیم یک کالایی را خریداری کنیم، اول به جستجوی آن در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و … می‌پردازیم تا درباره آن کالا اطلاعات خوبی بدست آوریم. بی‌شک در زمینه آلات موسیقی بسیار این موضوع اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. اگر به دنبال خرید سنتور خوب و با کیفیت هستید، جای خوبی را انتخاب کرده‌اید! این مقاله در مورد راهنمای خرید سنتور است. با ما همراه باشید تا بصورت کاملاً تخصصی به شما آموزش دهیم چه سنتوری مناسب شما خواهد بود.

انواع سنتور

انواع سنتور می‌تواند بر حسب ابعاد و قاعده آن متفاوت باشد به طور کلی این ساز به ترتیب زیر تفکیک می‌شود.

  • ساده
  • چهارخط
  • گلدار
  • قنبری
  • دوازده خرک
  • دو طرفه

سنتورهای فوق در انواع یک مهر، دو مهر و سه مهر ساخته شده و روانه بازار می‌شوند. البته این را فراموش نکنید که هر برندی سنتور خاص خودش را تولید و عرضه می‌کند. ما انواع سنتور را در فروشگاه سنتور صادقی با کیفیت بسیار بالا موجود داریم. برای اطلاع از قیمت سنتور می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اجزای سنتور

راهنمای خرید سنتور

در این بخش شما را با قسمت‌های مختلف یک ساز سنتور آشنا خواهیم کرد. این قسمت را با دقت بخوانید زیرا می‌توان آن را راهنمای خرید سنتور دانست به طور کلی یک سنتور شمال بخش‌های زیر است.

  1. جعبه رِزُنانس:
    این جعبه شامل صفحه زیرین، صفحه رویی و کلاف است که توسط چسب مخصوص بهم متصل هستند. 3 الی 7 چوب یا پل در داخل جعبه تعبیه شده که قطر حدودی آن تقریبا یک سانتی متر است و با توجه به نظر سازنده در نقاط خاص جعبه قرار می‌گیرد. این چوب‌ها در بین صفحه و کف طوری تنظیم شده که کمک زیادی به یکنواختی صدا و حجم آن خواهد کرد.
  2. جنس جعبه:
    معمولاً جنس چوب بکار رفته در انواع سنتور گردو است. در نظر داشته باشید هر چوب گردویی را نمی‌توان با کیفیت در نظر گرفت زیرا خصوصیت هر چوب وابسته به جنس درخت، عمر، قطر تنه و منطقه رویش آن است. همچنین روش خشک کردن چوب می‌تواند بر روی کیفیت نهایی تاثیر گذار باشد. در کارگاه سنتور صادقی، برای ساخت و تولید ساز از چوب گردو قدیمی مناطق سنندج، کوه‌های زاگروس استفاده می‌شود که بسیار مرغوبیت بالایی دارد.
  3. گل روی بدنه صفحه:
    اگر دقت کرده باشید بر روی بدنه انواع سنتور حفره‌هایی شبیه به گل تعبیه شده است. این گل ها فقط برای زیبایی بکار نمی‌روند بلکه نقش مهمی را در ساز ایفا می‌کنند. سازندگان جهت جلوگیری از رطوبت به درون ساز محفظه‌هایی به شکل گل بر روی صفحه سنتور قرار می‌دهند. زیرا رطوبت بلای جان ساز است و می‌تواند کیفیت اولیه آن را بسیار پایین بیاورد. به همین جهت گل بر روی بدنه نقشی اساسی در عمر ساز خواهد داشت.
    مجموعه ما به سفارش مشتری عزیز می‌تواند گل‌های روی صفحه را بصورت بسته در نظر بگیرد تا ساز مقاومت بالایی در برابر شرایط بد رطوبتی داشته باشد.
  4. ضخامت صفحه رویی و زیرین:
    نظر سازندگان و اساتید مطرح حوزه موسیقی سنتی بر این است که طراحی و نحوه قرارگیری پل تنها عامل مهم در تنظیم صدای ساز نیست، آن‌ها بر این باورند که ضخامت صفحه رویی و زیرین شاخص مهمی در کیفیت صدای ساز است. پس می‌توان گفت اهمیت ضخامت صفحه بسیار بالا می‌باشد. بسته به جنس چوب و سرعت خشک شدن آن می‌توان ضخامت صفحه زیرین را بین 7 تا 9 میلی متر و صفحه رویی را بین 5.5 تا 7.5 میلی متر تنظیم نمود. این کار بسیار سخت بوده و تنها به مهارت سازنده وابسته است.
  5. گوشی ها و سیم‌گیر:
    گوشی‌ها در سمت راست ساز و بر روی کلاف تعبیه شده‌اند که سیم‌های ساز بر اساس آن ها تنظیم و کوک خواهند شد. طریقه سوراخ کردن قسمت راست ساز بسیار مهم است که اگر به درستی انجام نشود، در کوک سنتور مشکل ایجاد می‌شود. در قسمت چپ ساز سیم گیر قرار گرفته تا سیم‌ها در آن گره خورده شوند. روش گره زدن سیم هم می‌تواند در کوک سنتور تاثیر گذار باشد. این نکته یکی از معیارهای مهم در راهنمای خرید سنتور است.
  6. شیطانک:
    شیطانک به دو میله از جنس استیل ضد زنگ گفته می‌شود که بر روی برجستگی دو ساق ذوزنقه سنتور است و قطر آن تقریباً 2 میلیمتر می‌باشد. اندازه و ارتفاع شیطانک نقشی مهم دارد چون سیم‌ها بر روی آن قرار می‌گیرد. به واسطه شیطانک میزان فشار سیم‌هایی که روی خرک قرار دارند قابلیت تغییر پذیری خواهند داشت. همین امر باعث تقویت در صدای نهایی ساز می‌شود.
  7. جنس سیم:
    معمولاً سیم‌های سنتور وارداتی‌اند و شامل دو نوع سفید، زرد یا قرمز بوده که به ترتیب از جنس کروم و فولاد هستند. نکته حائز اهمیت در این است که جنس این سیم‌ها تاثیر بسزایی بر روی صدادهی ساز دارند. ما در تولید سنتور‌های خود از سیم‌های مرغوب و درجه یک آلمانی و کره‌ای استفاده می‌کنیم تا کیفیت صدای ساز به مراتب بالاتر رفته و رضایت نوازنده را در پی داشته باشد.

در ویس زیر صدای یک سنتور کوک شده و بدون ایراد را می‌توانید گوش کنید. قطعا شنیدن صدای سازی که به درستی کوک شده باشد کمک بسیار مناسبی در راهنمای خرید سنتور به شما خواهد کرد.

شناخت کامل از اجزای سنتور می‌تواند شما را با آناتومی ساز به خوبی آشنا کند. با درک کامل از این موضوع رسالت این مقاله یعنی راهنمای خرید سنتور را به خوبی درک خواهید کرد.

سنتور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

راهنمای خرید سنتور

ویژگی‌های سنتور خوب دغدغه اصلی برای هنرجویان است و این سوال برای آن‌ها مطرح است که سنتور خوب چه سنتوری است؟ سنتور خوب چی بخرم؟ یا معیار سنتور خوب برای خرید کدام است؟ در این قسمت به طور کاملاً شفاف سعی کردیم بگوییم سنتور خوب چه ویژگی‌هایی دارد. مواردی که در این بخش گفته می‌شود جهت راهنمای خرید سنتور استفاده خواهد شد.

  • جنس صدا
    یکی از اصلی ترین معیارهای سنتور خوب برای خرید، جنس صدای آن می‌باشد. تلرانس صدا، فرکانس و حجم صدا می‌تواند مهم‌ترین فاکتور در این زمینه باشد
  • نحوه پرداخت سنتور
    هرچه در ساخت سنتور دقت و ظرافت بیشتری بکار رود می‌توان گفت کیفیت پرداخت سنتور بالا خواهد رفت. شیوه رنگ زدن چوب سنتور، جنس خرک ها، کیفیت سیم‌های مورد استفاده، همچنین گوشی و سیم گیر از معیارهای ارزیابی در کیفیت پرداخت سنتور است. حتی می‌توان گفت نحوه طراحی در خاتم کاری، منبت چوب و … در کیفیت ساز حرف اول را می‌زند.
  • جنس چوب
    همانطور که در قسمت قبل گفتیم، استفاده از چوب گردوی اصل و مرغوب کیفیت ساز را تا حد اعلایی بالا خواهد برد. هرچه چوب استفاده شده در جعبه رِزُنانس سنتور قدیمی‌تر باشد می‌توان گفت درجه کیفی چوب ساز بسیار قابل قبول است.

برای انتخاب سنتور خوب برای خرید حتما به معیارهایی از جمله جنس صدا، جنس چوب و کیفیت در پرداخت ساز دقت کنید. با استفاده از شناخت این سه مورد به سادگی خواهید دانست سنتور خوب چه ویژگی هایی دارد.

در قسمت بعد به شما فوت کوزه‌گری در انتخاب سنتور خوب برای خرید را خواهیم گفت. با استفاده از مواردی که به شما می‌گوییم از این پس به سادگی می‌توانید تشخیص دهید، سنتور خوب چیست و با توجه به نیاز خود بهترین نوع سنتور را تشخیص دهید.

بهترین نوع سنتور، فاکتورهای یک سنتور خوب چیست؟

به بهترین جای مطالب یعنی راهنمای خرید سنتور رسیدیم، به نظر ما بهترین نوع سنتور باید فاکتورهای زیر را دارا باشد.

کیفیت

بله، کیفیت همیشه حرف اول را می‌زند. به گفته اکثر استادان فعال در این حوزه، در سازهایی که از چوب گردوی تیره، فِردار یا موج مانند ساخته می‌شوند از نظر صدادهی سطح قابل قبولی دارند. مهم‌ترین عامل دیگر عمر چوب و مدت تایم خشک شدن آن است. متوجه شدن این مورد نیاز به تجربه بالا دارد و حتما باید به توضیح سازنده ساز بسنده کرد.

طبق عقیده اساتید مطرح، کیفیت چوب رابطه مستقیمی با عمر آن دارد، یعنی هرچه میزان عمر چوب ساز بیشتر باشد کیفیت نهایی آن بالاتر خواهد بود. البته تجربه ما این را می‌گوید که فاکتورهای متعددی می‌تواند در کیفیت ساز تاثیرگذار باشد. مثلا سنتوری با چوب مایل به روشن می‌تواند از صدای قابل توجهی برخوردار باشد.

یکی دیگر از عوامل کیفیت ساز، نحوه ساخت و پرداخت سازنده سنتور است. هر چه هنر سازنده بالاتر باشد به طور قطع می‌توان گفت کیفیت ساز او درجه یک خواهد بود. دقت در پاشش رنگ هم معیاری مهم است زیرا برخی سازندگان فقط با سیلر ساز را رنگ می‌کنند. مشکلی که سیلر دارد این است که می‌تواند منافذ و حفره‌های طبیعی ایجاد شده چوب را بپوشاند و سبب کاهش جنس صدای ساز شود.

توجه داشته باشید که برخی از سودجویان سازی که با چوب روشن درست شده است را با رنگ به حالت تیره در می‌آورند. در این صورت ساز را به جای چوب تیره به شما به فروش می‌رسانند.

فاکتور مهم بعدی ساز کوک شده است! پیشنهاد می‌کنیم حتما سازی را خریداری کنید که چند بار به دست یک متخصص کوک شده باشد. حتی در صورت خرید ساز سنتور، به فروشنده یا کسی که با کوک این ساز به خوبی آشنایی دارد بگویید تا سنتور را برای شما تنظیم نمایند. این کار باعث می‌شود از کیفیت ساز و کوک آن اطمینان حاصل کنید.

معیار مهم دیگر این است که اگر به دنبال تهیه سنتور حرفه‌ای هستید، توجه کنید که هیچ منبت، خاتم و معرق کاری بر روی سنتور مشاهده نمی‌کنید، زیرا سنتور حرفه ای عاری از هرگونه معرق است به این خاطر که صدادهی ساز هیچ‌گاه کاهش پیدا نکند.

صدای ساز

بهترین نوع سنتور دارای صدای یکدست است. پس از فروشنده یا متخصص به شما گفت این ساز صدای یکدستی دارد بدانید که این ساز سنتور خوب برای خرید خواهد بود. سازندگان ساز زحمت و تلاش زیادی جهت روان بودن صدا می‌کنند. هیچ نوازنده ای دوست ندارد به هنگام نواختن سنتور صدای تقه خوردن را زیر مضراب‌هایش حس کند.

صدای تقه معمولا زمانی شنیده می‌شود که جنس و ضخامت صفحه ی ساز و یا محل قرار گیری پل ها مهندسی نشده و غیر اصولی کار شده است. همیشه حجم صدا نمی‌تواند نشان دهنده کیفیت ساز باشد. همه چیز بستگی به انتخاب شما خواهد داشت.

ما به شما توصیه می‌کنیم اگر به دنبال سازی ارزان هستید، حجم صدای ملاک شما نباشد. زیرا ضخامت صفحه سازهای ارزان قیمت به نسبت گران قیمت ها کم‌تر بوده و تعداد پل‌های استفاده شده در داخل جعبه نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالایی از صدا باشد.

با گوش دادن به ویس زیر متوجه خواهید شد که سنتور خوب چیست و صدای آن باید چه مدلی باشد.

شناخت صدا واقعا نیاز به تخصص دارد. شما عزیزان برای اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای خرید ساز سنتور می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. به طور کلی از نظر ما صداهایی که بدون تقه، کریستالی هستند بهترین نوع سنتور از نظر جنس صدا است.

قیمت ساز

همیشه وقت هزینه کردن که می‌رسد، ناخودآگاه به دنبال جنس ارزان‌تر خواهیم بود. با حکمت ارزانی کار نداریم ولی پیشنهاد می‌کنیم قیمت سنتور را در دومین اولویت خود قرار بدهید. زیرا شما یک سازی انتخاب می‌کنید تا بتواند روح‌تان را جلا دهد.

ما به هیچ عنوان نظری را تحمیل نمی‌کنیم ولی اگر به دنبال سازی ارزان باشید ممکن است با چند مشکل بزرگ رو به رو شوید. خیلی از فروشندگان با اسم چوب گردو، چوب‌های بسیار ارزان دیگری را به شما غالب می‌کنند. در صورت وجود این مشکل، چوب سنتور شما در مدتی کوتاه قوسی شکل شده و ویژگی‌هایش را از دست خواهد داد.

مورد بعدی مشکل عدم نگهداری کوک توسط سنتور است. اکیدا توصیه می‌کنیم سنتوری را انتخاب کنید که کوک مناسب و دقیقی داشته باشد.

3 نکته مهم در راهنمای خرید سنتور برای مبتدی

این بخش چکیده قسمت قبلی بوده و مناسب افراد مبتدی است تا به سادگی بتوانند از این نکات برای راهنمای خرید سنتور استفاده کنند.

  1. کیفیت: مهم ترین نکته در انتخاب بهترین نوع سنتور، حتما و حتما باید کیفیت ساز باشد! کیفیت را می‌توان از منظر نوع چوب، شیوه ساخت ساز و کوک سیم‌های آن ارزیابی کرد. توصیه می‌کنیم به هنگام خرید ساز از فروشنده اصالت و فاکتورهای گفته شده را حتما سوال کنید.
  2. صدا: فاکتور مهم دیگر، صدادهی سنتور است. همیشه گول حجم صدا را نخورید! یک صدای با کیفیت عاری از هرگونه تقه خوردن است. از معیارهای یک ساز خوب از نظر صدا می‌توان به زنگ‌دار بودن و پختگی آن اشاره کرد.
  3. قیمت: اگر می‌خواهید به تازگی شروع به یادگیری ساز کنید و به دنبال سنتور خوب برای شروع هستید، یادتان باشد معیار سنتور خوب چیست و با توجه به ویژگی‌های آن اقدام به تهیه ساز کنید. برخی سودجویان سازی با چوب معمولی را به جای چوب گردو با قیمتی بالاتر به شما تحمیل می‌کنند. پس لطفاً قبل از خرید، حتما راهنمای خرید سنتور را بارها مطالعه کنید تا به مشکلی بر نخورید.

جمع بندی

راهنمای خرید سنتور بصورت خلاصه، مختصر و مفید:

  • کیفیت ساز با توجه به متریال بکار برده شده در ساخت، رنگرزی و …
  • در صدای سنتور نباید تقه احساس شود. بهترین نوع سنتور بایستی صدایی زنگدار، کوک شده و پخته داشته باشد
  • قیمت یک سنتور باید متناسب با تمام ویژگی های استفاده شده در آن باشد. مثل نوع چوب، سیم، نحوه ساخت سازنده و مهم تر از آن کوک ساز باشد

در این مقاله سعی کردیم راهنمای خرید سنتور به بیانی ساده به شما بگوییم. امیدواریم با استفاده از این مطلب دیگر بدانید سنتور خوب چیست و در انتخاب‌تان دقیق عمل کنید. اگر هنرجویی تازه کار هستید و در فکر تهیه سنتور خوب برای خرید، حتما به همراه با کسی که دانش در این حوزه دارد به دنبال خرید سنتور باشید.

اگر کسی را هم در این زمینه نمی‌شناسید، هم اکنون می‌توانید با مجموعه ما در تماس باشید تا به خوبی شما را در امر خرید و قیمت سنتور راهنمایی نماییم.

سوالات متدوال

نکات مهم راهنمای خرید سنتور

کیفیت، صدا و قیمت از نکات مهم در انتخاب یک سنتور خوب هستند. حتما به نحوه ساخت، جنس چوب، کوک بودن صدا و قیمت ساز با توجه به متریال استفاده شده دقت کنید.

جنس صدا، جنس چوب و شیوه پرداخت ساز توسط سازنده از ویژگی‌های یک سنتور خوب است.

اگر فردی مبتدی هستید، سنتور یک مهر و دو مهر ساده می‌تواند گزینه مناسبی در بازه قیمتی 4 الی 5 میلیون برای شروع باشد.

12 دیدگاه برای “راهنمای خرید سنتور【انتخاب بهترین نوع سنتور فقط با 3 نکته!!】

  1. زهرا خادمیان گفته:

    ممنون از این مقاله خوب و کاربردی اگر ممکن هست به صورت ویدیویی هم باشه عالی میشه.

  2. هستی کریمی گفته:

    یک سوال داشتم، من میخوام تازه شروع کنم به نوازندگی سنتور، چه سنتوری رو پیشنهاد می دین؟
    ممنون از توضیحات خوبی که در این مظالب دادین 🙂

    • پارسا مقدمی گفته:

      درود فراوان
      ممنون از نگاهتون.

      اصولا برای هنرحویان مبتدی و تازه کار، پیشنهاد می کنیم سنتور یک مهر رو انتخاب کنند. با تشکر از شما

  3. نیوشا سالمی گفته:

    بسیار بسیار مطلب مفید و تخصصی بود جناب صادقی. ممنون از مجموعه خوب سنتور سرای صادقی

    • پارسا مقدمی گفته:

      درود بر شما سیاوش عزیز

      منظور از یک مهر و دو مهر سطح کیفیت یک ساز از نظر سازنده است. به عبارتی دو مهر نسبت به یک مهر از نظر صدا، نوع گوشی ها و … بهتر می باشد.

      میتونی مقاله مهر سنتور چیست رو بخونی تا کامل تر متوجه بشی

  4. پویا رحمانی گفته:

    سلام و عرض ادب
    مطلب آموزنده ای بود
    یک سوالی داشتم، ممنون میشم جواب بدین، من میخوام یک سنتور دست دوم بخرم، آیا این نکاتی که گفتین میتونه روی سازهای دست دو هم صدق کنه؟

    • پارسا مقدمی گفته:

      سلام پویا جان
      بله با رعایت این نکاتی که گفتیم می تونید یک سنتور خوب دست دو تهیه کنید.
      فقط توجه داشته باشید سنتور را از چه فروشگاه یا از دست چه کسی می خرید!

  5. نسیم گفته:

    درود بر شما
    چقدر مطلب خوب و گیرایی نوشته بودین.
    جسارتا میخواستم بدونم بعضی سنتورها طرح گل روی صفحه شان بصورت بسته است. چرا؟ چه تاثیری در کیفیت سنتور داره؟

  6. فرشاد گفته:

    چرا مبتدی یک مهر باید بخرد ؟بهترنیست مبتدی ساز خوبی بخرد چراکه مطمعنا براش سخت تره با ساز بد کار کنه ولی یه حرفه ای راحتتر میتونه با ساز معمولی هم کار کنه .آیا ساز یک مهر باعث زدگی مبتدی از موسیقی نمیشه؟

    • پارسا مقدمی گفته:

      سلام فرشاد جان
      وقت شما بخیر

      در شروع صحبت به شما بگوییم که ساز یک مهر هیچگونه ایراد و مشکلی از نظر صدا یا موارد دیگر ندارد. (ساز بدی وجود نداره!)

      معمولاً هنرجویانی تازه کاری هستند که بودجه محدودی دارند و آنقدر نمی خواهند هزینه اضافی بابت ساز کنند. به همین خاطر مدل ساده که از قیمت کمتری برخوردار است را انتخاب می کنند.

      شاید دیده باشید، خیلی ها یک ساز گران قیمت خریداری می کنند اما به دلیل مشغله کاری، بعد از مدتی فرصت یادگیری ندارند و ساز به حال خود رها می شود.

      بنابراین ما همواره به مشتریان خود می گوییم، اگر قصد یادگیری دارید از مدل ساده یک مهر شروع کنند.

      اما اگر واقعا قصد جدی در زمینه یادگیری دارند، دو مهر یا سه مهر را پیشنهاد می کنیم تا پس از سال ها نیاز به تعویض ساز برایشان نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.